Android uygulama içi para kazanma (IAP)

Uzun bir aradan sonra "merhaba" diyerek android ortamından para kazanma yazılarıma devam ediyorum. Reklam kazançlarından sonra asıl kazanç kapısı olan, bazı firmaların milyar dolar kazanç sağladığı, paralı uygulamalar ve bedava olup uygulama içi ürün satan (freemium) uygulama içi gelir modeline göz atacağız. Önceki yazılarımı merak edenler için;


Bu yazımda uygulama içi gelir modeline odaklanacağım. Çünkü henüz paralı uygulamayı deneyecek bir fikir aklıma gelmedi. Öncelikle itiraf etmeliyim ki, uygulama içi satışı sadece "bu yolla para kazanabilir miyim?" sorusuna cevap aramak için deniyorum. Öyle çok bir beklentim yok çünkü henüz uygulama içi ürün satışını ciddi manada gerektirecek bir uygulama fikri aklıma gelmiş değil.

İnsanlara bir şey satmak, ya da satılan ürünün gerekliliğini göstermek bence hiç de kolay bir iş değil. O nedenle üst paragrafta "ciddi manada" kelimelerini kullandım. Bir uygulama içerisinde satacağınız ürünü müşterinin beğenmesi, ürünün hakettiği fiyata sahip olması ve müşterinin "bunu almam lazım" ya da "alayım bunu ne olacak ki" demesi gerekir diye düşünüyorum. Aksi takdirde siz ne kadar para ürün koyarsanız koyun, kendinize güvenip ne kadar çok kazanırım diye düşünüp dururken zaman geçer ve tek kuruş kazanamazsınız.

Proje olarak öncelikle ne yapmam gerektiğini düşündüm ve biraz araştıma yaptım. Market ve internet araştırmaları sonucunda uygulama içi satışta büyük pastanın oyunlarda olduğu su götürmez bir gerçek. Açıkçası henüz oyun yapamadığımdan, büyük pasta şu an için bana birşey ifade etmediği için hedef olarak ürün satışı yapabileceğim bir uygulama fikri gerekiyordu. Market araştırması sonunda daha önceleri başka birisi için yaptığım gelir-gider hesabını tutan uygulamayı seçtim.

Uygulamam büyük oranda hazırdı. Uygulama içi satış imkanı verecek kütüphaneleri ve satışı yapılacak ürün özelliklerini ekleyerek farklı bir uygulama formatına dönüştürmem gerekti ve ortaya "Kasa Defterim" uygulaması çıktı.

Benzer uygulamaları incelediğimde bazı özellikleri paralı olarak sunduklarını gördüm ve ben de buna göre uygulama içerisinde 4-5 özelliği kullanma imkanı verecek tek bir satın alma seçeneği ekledim ve buna da "PRO" versiyon dedim. Kütüphaneleri nasıl ekledim sorusuna gelecek olursam;

InAppBillingService.aidl isimli bir dosya var. Bu dosyayı uygulamanıza eklemeniz gerekecek. .Net ile kod yazanlar için wsdl tarzında bir dosya diyebilirim. Dosyayı ekledikten sonra google örneklerinde geçen ve aidl dosyasındaki fonksiyonlarını kullanıp satın alma, tüketme, kontrol etme gibi örnekleri içeren java dosyalarının hepsini proje içerisine aldım ve gerekli gördüğüm yerleri (ürün tanımlamalarını) değiştirdim. Belki ilerleyen zamanda sadeleştirebilirim ama şu anda işimi gördü diyebilirim.

Kod tarafında ekleme yaptıktan sonra kod içerisinde satmak istediğiniz nesnenin (isimlendirmeye dikkat etmeniz gerekir) Google Play geliştirici konsolunda tanımlanması ve aktif edilmesi gerekir.
Google Play geliştirici konsolu yardımıyla uygulama içerisinde satacağınız nesneleri ve fiyatlarını belirleyebiliyorsunuz. "Managed" ve "Subscription" olmak üzere iki türlü nesne var.
  • "Managed" nesneleri direk satış olarak nitelendirebiliriz. Hatta bu özellikteki nesneler için tüketme işlemi de uygulayabilirsiniz. Oyunlardaki altın satışını buna örnek verebiliriz. Altını alırsınız harcarsınız. Sonrasında tekrar alabilirsiniz.
  • "Subscription" tipi nesneler için üyelik modelini içeriyor. Bu modeli seçtiğinizde süre belirlemenizi istiyor. Üyelik modeliyle çalışan veri akışlı (streaming) uygulamalar (spotify, deezer) için belirlenmiş bir satış modeli diyebilirim.

Marketi incelediğinizde uygulamalar için "PRO" versiyonların ayrı olduğunu görebilirsiniz. Eskiden tercih edilen bu yöntem freemium modelinin daha efektif satış yapması farkedilince terkedilmeye başlandı. Artık pro ya da premium modeller uygulama içerisinde satın alınarak hem marketteki uygulama kalabalığının önüne geçilmek istendi hem de kullanıcı aynı uygulamayı ek özelliklerle kullanmaya devam etti. Ben de "Managed" türünde PRO ismi altında bir ürün belirledim.

Satacağınız nesnenin tipini seçtikten sonra fiyat belirlemeniz isteniyor. Ana para birimine göre (benim için TL) tümünü ayarlayabilir ya da tek tek ülke bazında fiyatlandırma yapabilirsiniz. Ben ana para birimi bazında fiyatlandırmayı seçip, fiyatlar ayarlandıktan sonra bazı ülkeler için değişiklikler yaptım.



Bu arada kısa bir not olarak geliştirici konsol gmail hesabı ve geliştirici konsola eklediğiniz diğer hesaplar test hesabı olarak kabul ediliyor. Bu hesaplarla kullanılan android cihazlardan satın alma yaptığınızda hesabınızdan para tahsil edilmiyor.

Geliştirici konsolu tarafında ilk kez bir ücretli ürün ekliyorsanız sizden "Merchant" hesabı oluşturmanızı isteyecek. Kazanacağınız para ve satınalma detaylarını bu hesap ile takip edeceksiniz.



Kodu ekledik, konsol ayarlamalarını yaptık ve uygulamamızı markete attık. Artık uygulamanızdan para kazanmayı unutabilirsiniz. Gerçekten öyle oluyor. Uygulama içi satın alma seçeneği olan uygulamalarda, kullanıcı uygulamayı zaten kullanabildiği için ne kadar indirildi ne kadar tıklanıldı gibi takip etmeyi gerektiren bir durum yok.

Örneğin ben Kasa Defterim uygulamasını markete gönderdikten sonra birkaç gün merchant hesabına baktım sadece benim test için yaptığım işlemler görünüyordu. Sonra bakmamaya başladım ve bir gün google'dan içerisinde payment içeren bir mail geldi. Merchant hesabımı banka hesabımla bağlamadığımdan gelen parayı nereye göndereceğim diye bana mail atmış. Gelen para da öyle düşündüğünüz gibi birşey değil 24TL :)

15 lira ücret belirlediğim uygulamadan iki satış sonunda 30.55TL kazanmışım. O 55 kuruş nereden geldi diye sorabilirsiniz ki ben de sordum. Merchant hesabını incelediğimde Endonezya'dan bir kişinin uygulamayı satın aldığını gördüm. Ülke bazında fiyatları yeninden ayarlamamdan kaynaklı Endonezya para biriminde 0.55 liralık bir fark oluşmuş. Güzel de olmuş :) Tabi Google payını düşünce (%30) bana 24TL kalmış.

Sonrasında "Araç Yönet" isimli araçlarınız için gelir-gider, bilgi ve hatırlatmaları içeren başka bir uygulama daha geliştirip aynı mantıkla markete gönderdim. Tabi bu arada tüccar (merchant) hesabına aylık 100TL altında göndermemesi için emir verdim. Aradan 3-4 ay geçmiştir bu sürede hiçbir ödeme almadım. Geçenlerde meraktan hesabıma baktığımda Araç Yönet uygulamasının iki tane sattığını gördüm.

Sonuç olarak uygulama içi satışlardan gerçekten para kazanılıyormuş :) tabi kazandığınız para emeğinizle doğru orantılı olmayabilir. Dikkat edilecek nokta ise hazırlayacağınız uygulamanın dil desteği yani farklı ülkelerde indirilebilecek bir uygulama olmasıdır. Oyun içi ürün satışından milyar dolar kazanan firmaların olduğu bir ortamda size de bol kazanç düşmesi dileğiyle...


2 yorum

Merhaba lar ben bir oyun gelistirmekteyim ve bu oyuna 3 carpmada yanmama yani paralı x3 can ilave edicem vatandaş ışte diyelim ki 2 tl ye 3 can alicak bunu nasıl ekleyebilirim

Reply

Kodlama olarak nasıl yaparsınız çok detay içereceğinden vereceğim anahtar kelimelerle arayarak bulabilirsiniz. IOS tarafı nasıl yapıyor bilmiyorum ama google play tarafından bahsedebilirim. Öncelikle 3 can sürekli olarak azalacağından developer konsoldan uygulamanız altında "in-app products" kısmına "managed_product" olarak ürün eklemeniz gerekir. Bu ürünü eklerken size fiyatını tüm ülkeler için soracaktır. Bunları doldurduktan sonra ürün tanımlamasını bitirip aktif edebilirsin. Sonrasında oyun içerisinden bu ürünü satın almayı (launchPurchaseFlow) gerçekleştirirsiniz. Bunu da lokal bir değişene atarsınız (+3). Satın alınan ürün tüketilebilir ürün olduğu için oyun içerisinde her can alışında ürünü (-1) tükettirmeniz (consume product) gerekir. Tükenen ürün için kullanıcı tekrardan almayı dener bunun için birşey yapmanıza gerek yoktur.

Reply

Yorum Gönder