Android para kazanmak veya kazanamamak

"Olmak ya da olmamak işte bütün mesele bu "
William Shakespeare

Biraz yukarıdaki özdeyiş gibi oldu başlık. Bu sefer konumuz Android marketteki icraatlar olacak. Bir önceki yazımda Android uygulama geliştirirken nasıl para kazanabileceğimizden bahsetmiştim ve son paragrafta sadece para kazanmak için içi boş uygulama yapmak istemediğimi yazmıştım. Bu yazım market/ uygulama/ kazanç performansları hakkında olacaktır.

Mobil uygulamalardan para kazanmak için belirlenen henüz temel üç yol olduğundan bahsetmiştik. Aslında 4.seçenek AppStore'da yerini aldı fakat tüm marketlere gelmediğinden temel olarak kabul etmiyorum.
  1. Uygulama bedava para reklamlardan
  2. Uygulama bedava ekstra özellikler paralı
  3. Uygulama paralı
  4. Uygulamanın başka geliştiricilere transferi
Öncelikle henüz paralı veya uygulama içi satın alma içeren bir uygulama geliştirmiş değilim. İlerleyen zamanlarda inşallah nasip olur da sizinle buradan deneyimlerimi paylaşırım. Temel konumuz hala reklam ile para kazandıran uygulamalar olacak.

Uygulama geliştirirken sırf reklam koyup para kazanayım, indirme başına para kazanıyorsam sadece indirilmesini sağlayayım, uygulamanın kalitesi önemli değil iş görsün reklam gösterip para kazandırsın demek ve bunun gibi sadece paraya odaklanarak uygulama yapmak tamamiyle bize kalmış bir tercihtir. Hele Google Play şartlarında çocuk oyuncağı diyebiliriz. Google Play anlayışı gereği siz hiçbir denetime tabi olmadan uygulamanızı markete yüklersiniz. Uygulama için şikayet gelirse o zaman inceleme başlatılır ve uygunsuz durumlarda uygulamanız marketlerden kaldırılır. Uygunsuz durumlara sayılacak birçok sebep mevcuttur ve Google bunların hepsini tek tek denetler. Bir uygulamanız askıya alınırsa onu askıdan kurtarmanız imkansızdır diyebilirim.


Askıya alınan uygulamalardan kendimden iki örnek verebilirim. Birisi daha ne olduğunu anlamadan google tarafından kapatılan bir uygulamadır ki sadece açıklamasını yanlış yazmıştım, diğeri ise kullanıcı şikayeti ile başlayıp bir inatlaşmanın sonucu olarak askıya alınan uygulamadır. Google Play şartlarını sürekli çiğner veya daha büyük kabahatler işlerseniz bu sefer hesabınız da kapatılır.

Hemen hemen her Android uygulama marketlerinde durum bu şekilde iken IOS uygulama marketi olan AppStore için durum biraz farklıdır. Orada uygulamanız markette yer almadan denetime tabi tutulur ve şu garantiyi vereyim içi boş tekrar uygulamayı kabul ettirmeniz imkansız gibi bir olaydır. "Bu uygulamanın web sitesinden farkı nedir? Fonksiyonelliği yok." diyerek bile kabul etmeyebilirler.

Amacımız başlığımızda belirttiğimiz gibi para kazanmak. İyi de mobil uygulamalardan nasıl para kazanacağız? Uygulama gelirlerimizi nasıl arttıracağız? Uygulama sayısı ile gelirler doğru orantılı artar mı? Çok uygulama çok gelir demek doğru mudur? Henüz bu soruların tamamına yanıtım kesin olmasa da tecrübelere dayanarak sorulara cevap bulmaya çalışacağım.

İyi de mobil uygulamalardan nasıl para kazanacağız?

Arkadaşım bu sorunu bir önceki yazımda kendimce anlattım. Bu kısımda biraz daha derinlere iniyor olacağız. Hala merak ediyorsan seni bir önceki yazıma buradan alabilirim.

Uygulama gelirlerimizi nasıl arttıracağız?

Artık para kazanıyoruz. Kişiye göre kazanç kelimesi anlam olarak yerini buluyorsa (bazıları için 1-2 dolar kazanç iken, bazılarına 1000-2000 dolar kazanç olarak görünmez) en azından aylık ödeme alabiliyorsak yani 100 dolar ve üzeri kazanabiliyorsak ve devam etmek için kararlıysak bu soru bize göre diyebiliriz. 3 ayda 5 dolar kazanarak bu işe başlayan, bu işe kazanç gözüyle bakan biri olarak sizlerle tecrübelerimi paylaşacağım. 

Mobil uygulamalarda reklam kapısından gelir elde ediyorsak amaç tıklanma oranını artırmaktır. Yapabileceğimiz ilk ve en etkili icraat bu olacaktır. Elbette her tık aynı ücreti getirmeyecektir. Yeri gelecek değerli reklamlarda alacağınız bir tık değeri düşük reklamlardan alacağınız 10-20 tıka eşdeğer olacaktır. Reklam çeşidini biz belirleyemediğimiz için (seçtiğimiz uygulama konusuna ve filtrelere göre kısmen belirlemiş olsak da bu güç reklam veren firmanın elindedir)  yapabileceğimiz tek şey tıklama sayısını artırmaya yönelik işlemler ve reklam pazarı bizim ülkemizden daha değerli pazarlar için uygulama geliştirmek olacaktır. Örneğin Amerika'da reklam verenler dolar değeri üzerinden verdiği ve rekabet fazla olduğu için daha değerli reklamlar yayınlanır. Aynı şekilde para değeri Türk Lirasından düşük Ukrayna için yayınlanacak reklamların değeri de düşük olacaktır.

Tıklama sayısını artırmak için reklam yerleşimi tipi ve gösterim sayısını artırmamız gerekecektir. Yapacağımız uygulamada kullanıcının parmaklarının daha çok ziyaret edeceği bölgelere reklam yerleşimi elbette daha akıllıca olacaktır. Bir listenin sonuna reklam yerleşimini koymak Android telefonların tuş takımını düşündüğümüzde mantıklı bir yerleşim yeri olacaktır.

Reklam yerleşimi ile birlikte gösterim sayısı da çok önemlidir. Günde 100 reklam gösteriminde alacağınız tıklama oranı ile 10.000 reklam gösteriminde alacağınız tıklama oranı doğru orantı olmasa bile ne kadar fark eder siz hesaplayın. Aşağıdaki resimde günlük reklam gösterim sayısıyla birlikte tıklamaların artışını rahatlıkla görebiliyoruz.



Reklam gösterim sayısını artırmak için uygulamamızı ya 
çok kullandıracağız ya da birden fazla uygulama ile kullanıcılara hitap etmeye çalışacağız. Uygulama içerisinde daha fazla ekran yaparak, uygulamamıza günlük değişim fonksiyonu katarak (borsa, döviz, haber gibi günlük değişen bilgiler), ya da oyun gibi sürekli açık tutması gerekecek uygulama yaparak kullanımını artırabiliriz. Kullanımı artan uygulamanın reklam gösterimi dolayısıyla reklama tıklatma şansı artar. Bazı uygulamalar gibi bir ekrandan diğer ekrana geçişte reklam çıkarıp tıklanmayı sağlamasını ve bunun gibi ali-cengiz oyunlarını tasvip etmiyorum. Bu tarz hileli durumlara verebilecek çok yaratıcı örnekleri ve bunların güzel paralar getirdiğini görsem de sizlere de önermiyor kendim de kullanmıyorum.

Yukarıda bahsedilen çeşitlemelerle uygulamanın kullanımını dolayısıyla reklam gösterimini artıramıyorsak artık uygulama sayısını artırmak zamanı gelmiştir. İşte bu kısımda sıra diğer sorumuza geliyor.

Uygulama sayısı ile gelirler doğru orantılı artar mı?

Konumuz mobil uygulamalar olunca, biz de üretici konumunda isek uygulama çeşitliliğini artırmak gelirlerimizi artırmak için bir yöntem olabilir. Farklı uygulamalar yaparak reklam ağımızı genişletebilir daha çok kullanıcıya ulaşabilir ve reklam gösterme sayımızı artırabiliriz. Mantıken doğru olan bu seçim, pratik hayatta uygulamanın kullanılmasına bağlı olarak değişeceğini görebilirsiniz.

Örnekten yola çıkarak bir uygulama yaptığımızı 5-10 bin indirme aldığını ve günlük 1-2 binlik reklam gösterimine ulaştığımız düşünelim. İndirme sayısının artmadığını güncellemelerin fayda vermediğini uygulamanın belirli bir reklam gösterim aralığına oturduğunu düşünelim. Böyle bir senaryo için farklı uygulamalarla yolumuzu açmak faydalı olacaktır. Ama kesinlikle bir sonraki uygulamanın da aynı olacağını düşünmeyin.

Kendimden örnek vermek gerekirse ilk 3 ayda 5 dolar para kazandığımı söylemiştim. Bu parayı 2 uygulama ki - bu uygulamalar günlük açılıp bakılması gereken uygulamalardı, üzerinden kazandım. Daha sonra yaptığım 2 uygulama ile sonraki ay 100 dolar kazandım ki  bu uygulamalardan birisi günlük diğeri ise istenilen zamanda kullanabilecek veri içeren uygulama idi. Gördüğünüz gibi uygulama sayısı ile bir artış yakalamış oldum. Hatta aynı uygulamanın diğer ülkeler için farklı versiyonlarını yaparak uygulama sayısını da artırabilirsiniz. Eskiden kabul gören bu teknik artık tek uygulamaya birden fazla dil desteğiyle terk edilmeye başlanmıştır diyebilirim.

İşin güzel tarafı daha önceden gelir getirmeyen ilk iki uygulama sonraki uygulamaların desteğiyle daha güzel indirme sayılarına ulaşmış oldu. Marketlerin güzel bir tarafı da üreticinin diğer uygulamalarından seçmeleri de kullanıcıya göstermesidir. Bu nedenle fazla uygulama yapmanın sadece gelir anlamında değil de popülerlik anlamında katkısı olacağını söyleyebilirim. Yoksa bir uygulama ile milyonlarca dolar kazanan şirketler de var.

Uygulamanın popülerliği, kullanım süresi elinizde değil. Bazı yollarla indirme sayısını artırabilir güzel yorumlar yazdırabilirsiniz. Sonuç olarak bu tarz işlerle belli müddet ilgilenebilecek sonrasında gelecek doğal davranışlarla uygulamanız markette belli bir yerde konumlanacaktır. Bu biraz da şans işi diyebilirim.

Mobil uygulama sayısının ve çeşitliliğinin (kategori çeşitliliği diyebiliriz) kullanıcı sayısını artırdığını gördük. Kullanıcı sayısıyla beraber kullanım oranı dolayısıyla reklam gösterim oranı da arttı. Sıra sayılardaki artışla birlikte gelirlerdeki artışı incelemeye geldi.

Çok uygulama çok gelir demek doğru mudur?

Bir kere konu insan ve tercihleri olunca çeşitliliğin inanılmaz arttığını görebiliyoruz. Çeşitlilik konusunu ev, araba, bilgisayar gibi aklınıza gelebilecek hemen her konuda düşünürseniz ne kadar farklı seçenekler olduğunu görebilirsiniz. 3+1 ev için ne kadar çok çeşit olabileceği, C sınıfı 4 silindirli hatta 1.6 benzinli bir otomobili kaç farklı markada ve şekilde bulabileceğinizi ve insanların bunları nasıl tercih ettiğini düşünün. Dikkat ederseniz temelde ihtiyaçlar belli olsa da, ürünler bu ihtiyaçlara cevap verse de her ürünün bir alıcısı oluyor. Kimi ürünler fazla satıyor kimileri ise istenilen rakama ulaşamıyor. Kimi ürünler de aynı işlevi görmesine rağmen daha kaliteli, daha çekici olabiliyor. Belki A firmasının 100 ürün satışından elde ettiği geliri aynı işlevsel ürünü B firması 1000 satış yaparak elde ediyor. Bu noktada kalite, tasarım, marka, hizmet gibi ince detaylar işin içine giriyor.

Mobil dünyada da bu durum böyle. Bir araştırmaya göre marketlerde bulunan uygulamalardan %60'ı indirme almamış. Bugünlerde bir milyar uygulamadan bahsedilen bir market için %60 çok ciddi bir rakam. Bu rakamın sadece market için değil aynı zamanda üreticiler için de düşündürücü olması gerekir. Nasıl bir üretim ve çeşitlilik ki 1 milyar civarında uygulama var ve bunlardan 600 bin civarında uygulama tercih edilmiyor. Tercih edilmeyen bu uygulamalar yeri geliyor bir market temizliğine kurban da gidebiliyor. Elbette hepimiz uygulamamızın tercih edilen hatta en üst sıralarda yer alan uygulama olmasını dileriz.


Sadece sayıları (indirme, gösterim) artırmak amaçlı hazırladığımız uygulamalar kimi zaman istediğimiz gelir performansını elde edemiyor. Kendimden olarak örnek verecek olursam, son zamanlarda sadece sayı artırmak için hazırladığım basit bir kaç uygulamanın gelir performansını sizlerle paylaşabilirim.

Gördüğünüz gibi pazar araştırması yapmadan (bu uygulamaların muadilleri fazlasıyla var), gerekli özeni göstermeden (muadil varsa daha farklı, kapsamlı yenilikler içerebilir) hazırlayacağınız uygulamalar gelir anlamında beklediğinizi size veremeyebilir. Hatta o kadar kötü ki son uygulamadan 3 gündür haber bile alınamıyor (3 gündür uygulama kullanılmıyor). Kısacası çok uygulama çok gelir demek değildir. 

Sonuç olarak mobil uygulamalardan reklam yoluyla para kazanmak için analiz çalışmaları yapmalı nereye reklam yerleştirip, nasıl uygulamalar üretip, hangi kategoriler altında yer alacağımızı iyi seçmeliyiz. Kimse aklındaki uygulama yapılmış diye uygulama geliştirmeyi bırakmasın. Unutmayın ki Google piyasaya çıktığında yahoo, altavista gibi onun üzerinde arama motoru vardı.

Uygulama dünyasından herkese bir arazi düşürmesi, bu arazinin ilerde değerlenmesi dileğiyle...






6 yorum


Paylaşımlar mükemmel begenerek takipediyoruz ranza modelleri

Reply
Bu yorum yazar tarafından silindi.

wonderful great color match for your site very useful comments, please visit our page ranza modeli

Reply

Hocam yazı ufkumuzu açıyor. 😇 👍.
Bir sorum olacak adsense reklam almışsınız hayırlı olsun. Bu konuda, günlük aktif ziyaretçi kaç olmalı, kaç senelik site olmalı, kaç içerik olmalı. Sevgilerle

Reply

Adsense reklamından henüz para kazanamadım desem yeridir. Benim sitelerimde aylık ziyaretçi sayım 1500 civarı. Bunun adsense karşılığı aylık 1-1.5 lira dolaylarında. Adsense ödeme için min 200 TL istiyor. Henüz ödeme değerine ulaşamadığım için para kazanmış olmuyorum. Her ne kadar doğru orantı ile hesaplamak yanlış olsa da adsense kazancı için size bir fikir verebilir.

Reply

Teşekkür ederim cevap için. Adsensi youtube için kullanmıştım, site için olabilirliğini araştırıyorum. Birkaç basit Blogger sitem var denedim henüz ziyaretçi sayılarım düşük. İçerik de çok fazla değil tabi. Size önerim iki türlü olacsk. Türk yapımı Admatic reklamı denemeniz. Ve adsense hassas reklam kategorileri ile minik ayarlar yapmanız. Farklı bir şeyler elde ederseniz yeni bir yazı kazandırmış olursunuz okuyuculara 👍

Reply

Yorum Gönder